domingo, 2 de diciembre de 2018

¿Cuantes "Poles" hai n'Asturies?


El términu Pola, en toponimia refierse, a pueblu. N'Asturies, tenemos cinco "Poles", una "Polina" y una "Puela". Vamos dir viéndoles:


Ye la cabecera del conceyu somedanu, perteneciente a la parroquia del mesmu nome. La Casa Conceyu alcuéntrase en la so cabeceera: La Pola. Angüaño vivne nel conceyu  unos 1.766 htes. según padrón del 2016, perdiendo tamién población, con característiques comunes a otros territorios rurales asturianos onde'l factor común ye: población mui avieyada y forte esodu rurral  a la gueta de nueves oportunidaes.
 
En plena Cordalera Cantábrica, ye ún de los conceyos nomaos vaqueiros, onde a día de güei entovía podemos ver numberoses buelgues d'esta cultura milenaria. En cuanto a la población, cuenta con 1.190 htes. (padrón municipal del 2016) con una población en descensu pola marcha de la mocedá a la gueta d'otres vides con otres alternatives alloñaes de la ganadería. Estos son dalgunos de los recursos desti conceyu: 
Ecomuséu de Somiedu
Tien la finalidá d'espresar los modos de vida, comportamientos técnicos, sociales y espirituales de la sociedá rural.

LA CASA, en Veigas, pueblu allugáu nel valle del ríu Saliencia, hai tres cases qu'entá caltienen el teitu d'escoba (cubierta vexetal) y la estructura y mobiliariu antiguos amosándose a los visitantes tal y como yeran nos tiempos en que tuvieron habitaes (hasta mediaos los años 80). 
LOS OFICIOS Y LA TRESHUMANCIA, en Caunéu, cerca de la carretera que xune La Pola con el Puertu de Somiedu, onde l'edificiu que foi munches décades escuela, fecha a mediaos del sieglu XX, alcontramos los distintos oficios artesanales propios del conceyu: el ferreiru, goxeiru, cantiru, madreñeiru y carpinteiru.





Parque Natural de Somiedu
Alcuéntrase na fastera central de la Cordillera Cantábrica, que correspuende xeográficamente col municipiu de Somiedu, declaráu Parque Natural en 1988 y Reserva de la Biosdera pola Unesco nel añu 2000.

Cabecera del conceyu polesu, nel centru d'asturies, perteneciente a la parroquia del mesmu nome, onde alcontramos la Casa Conceyu.
 
Esti conceyu ta medrando demográficamente, llegando a ser el cuartu d'Asturies en población (tres de Xixón, Uviéu y Aviles) con 51.969 htes. (datos del padrón muncipal de 2016) marcáu pola bona situación territorial que cunta, tando nel centru d'Asturies, al pie de tolos caminos pa dir y venir d'un llugar a otru. Cuenta con tres fiestes dInterés Turísticu que merez la pena nun perdese:
El Carmín (La Pola, Siero)
Tien el so orixe en 1965, dedicada a la Virxe del Carme, cola ilesia que taba no que güei ye la Plaza Les Campes. Ye declarada Fiesta de Interés Turístico Rexonal l'añu 2002 y es conocía como “La Romería de Asturias”. El día grande ye el llunes siguiente a la festividá de Nuestra Sra. del Carme (16 de xunetu)
El llunes, a media tarde, milenta personas aconcéyanse na plaza de Les Campes pa dir desfilando hasta'l prau de la fiesta acompañaos de delles charangues. La vuelta del prau pa La Pola Siero, los mozos y moces tienen la costume de dir pidiendo l' agua dende los balcones y ventanes, pa depués baillar na verbena hasta altes hores de la madrugada.
Güevos Pintos
Declarada como Fiesta d'Interés Turístico Nacional dende l'añu 1968, ye una de les fiestes más importantes d'Asturies que se festexa al martes siguiente del domingu de Pascua..
El motivu de la fiesta ye la esposición, venta y regalu de güevos pintaos con figures típiques asturianes, feches polos artesanos del conceyu Siero. Hai tiempu, hasta mediaos del sieglu XIX la folixa yera conocía como martes de güevos pintos.
Desfile de carroces (Valdesoto)
Pente les fiestes de San Félix, patrón de la parroquia de Valdesoto, vien faciéndose dende 1950 el desfile de “Les Carroces de Valdesoto”, el llunes siguiente al segundu domingu del mes d'agostu. Ta declaráu Fiesta d'Interés Turísticu Rexonal dende l'añu 2002,
Los protagonistes del desfile son les y los vecinos del pueblu, que tamién ponen n'escena esi mesmu día les más variaes representaciones teatrales que tienen que ver cola temática de les carroces. N'acabando'l desfile, escuéyese cuála ye la meyor carroza. La ganadora, ta convidada a desfilar el día d'América poles fiestes de San Matéu d'Uviéu.

Cabecera del conceyu l.lenizu, de la Cuenca del Caudal. Perteneciente a la parroquia tamién del mesmu nome, allugándose ellí la Casa Conceyu. Ye la Puerta d'Asturies,
A esti conceyu llámenlu tamién la Puerta d'Asturies, por ser la única salida por ferrocarril y por asutopista haci la Meseta. L.lena, ye, xunto con Ayer, ún de los municipios de mayor ésodo rural européu, con mayor númberu de pueblos cuasi ensin xente, na so fastera rural, y con grandes pérdidas de población por mor del desmantelamientu de la minería, pasando de los casi 15.000 htes. na década de los noventa a unos 11.430 según el padrón municipal de 2016. Dalgunos recursos desti conceyu:
Santa Cristina de L.lena
Data de l'antigua fundación del San Pedro y San Pablo de Felgueras del sieglo VII, siendo'l su orixe visigodu. La estructura actual construyóse nel siglo IX, año de 852, baxu'l reináu de Ramiro I, polo que se clasifica como ramirense al igual que los monumentos del Naranco.
La Unesco declaró la Ilesia de Santa Cristina de L.lena Padremuñu de la Humanidá n'avientu de 1985.
Aula Didáctica del Prerrománciu Asturianu
L'aula alcuéntrase na planta baxa de la vieya estación de tren de La Cobertoria, onde podemos ver una amuesa interesante de conteníos esplicativos del contestu históricu, cultural, socio-económicu y principalmente de la arquitectura característica de la dómina ramirense del prerrománicu asturianu.
Una de les partes ta dedicada esclusivamente a la Ilesisa de Santa Cristina, que atópase a pocos minutos del aula.
Parque Natural Ubiña-La Mesa
De reciente catalogación, espárdese pelos conceyos de L.lena, Quirós y Teberga, con un relieve de pronunciaos contrastes, del que destaca'l macizu de Las Ubiñas, la segunda montaña más alta d'Asturies depués de los Picos d'Europa, con cumales de más de 2400 metros. Forma parte de la reserva de la biosfera dende xunetu de 2012.

Pueblu del conceyu ayerán, perteneciente a la parroquia d'El Pino dientro de la Cuenca del Caudal. 
La cabecera del Conceyu d'Ayer ye Cabanaquinta, onde s'alcuentra la Casa Conceyu. El Conceyu d'Ayer, ye ún de los municipios mineros onde la crisis y el pieslle de la minería más afecta a niveles poblacionales, pasando de los más de 15.000 htes. que llegó a tener na década de los noventa a 11.286 htes. según la última revisión del padrón municipal nel añu 2016.
Estos son dalgunes de les coses que podemos visitar nesti conceyu:
Aula Didáctica Nido del Gallu Montés
Dedicada a la emblemática ave asturiana que ta en peligru d'estinción. Poro, dende esti aula quier dase a conocer les característiques d'esta especie y esparder la so defensa al traviés de mateirales audiovisuales y una esposición permanente.

Cabecera del conceyu llavianés,de la Cuenca del Nalón perteneciente a la parroquia de La Pola, onde s'asitia la Casa Conceyu. 
 
Col Ríu Nalón d'arteria como arteira principal del Conceyu, ye l´únicu de les Cuenques Mineres que nun pierde población, con 13.402 htes. según fuentes del padrón municipal de 2016. Dalgunos recursos:
Centru d'Interpretación Armanado Palacio Valdés
Ye la casa natal desti escritor llavianés, nacíu en 1853 y conocido por su faceta de novelista. Consta de cinco sales temátiques:  Nolo y Demetrio (vida rural y actividaes tradicionales), Plutón y Joyana (primera minería del carbón), la obra lliteraria d'Armando Palacio Valdés, L'Home (microcosmos del autor) y el Territoriu (fisonomía, característicques, usos,etc.).
Descensu Folclóricu del Nalón
Ye un desfile acuáticu, que ta acabante facer el so 50 aniversariu, que se fai pel ríu Nalón n'agostu (segunda quincena y cola cellebración de la Virxe d'Otero), al so pasu pol conceyu de Llaviana. 
La xente y les peñes descienden pol ríu con diferentes embarcaciones de creación propia, referentes a delles  temátiques (humorístiques, sarcástieques, etc...). Empieza nel puente d'Arcu col cantar popular el Chalaneru, baxando pol ríu pa llegar a la ponte de La Chalanan y siguir ríu abaxo hasta la llegada.
Cabecera del conceyu allandés. Ye la más occidental y pertenez a la parroquia de La Puela, onde s'alcuentra la Casa Conceyu. Anguaño cuenta con 1760 hatitantes según últimos datos de Padrón de 2016, casi perdiéndo 2000 vecinos en cuatro años, polo que podemos dicir que sigue la mesma tendencia que los conceyos rurales asturianos.
Castru de San Chuis
El municipiu allandés cuenta con restos de la cultura castreña como'l Castru de San Chuis na rodiada de Samartín de Beduléu. Declaráu Bien d'Interés Cultural, el 14 de mayu de 2014.

Pueblu del conceyu coyán, perteneciente a la parroquia d'Oviñana, Allugada en plena Cuenca del Nalón.
La cabecera de Sobrescobio ye Rusecu, onde podemos alcontrar la Casa Conceyu. Demográficamente, conviven ellí, según padrón muncipal de 2016, 859 htes. cola mesma tónica común que munchos territorios rurales: la marcha en búsqueda de nueves oportunidaes.
Estos son dalgunos de los recursos desti conceyu:
Casa del Agua
Rusecu acueye les instalaciones de la Casa del Agua, un centru pa descubrir la historia de los usos del agua y concienciar sobre su importancia como'l más valiosu de los recursos naturales.
Nel interior atomamos dalgunos de los conteníos del pabellón d'España na Espo de Zaragoza 2008 (dedicada al agua) entre otroes ferramientes  que amuesen la riqueza y variedá del paisaxe qu'enriquez l'agua de los ríos y sobre too de la contorna del Parque Natural de Redes. Y afuera, dedícase un espaciu a los inxenios que usaben l'agua como fuercia motriz.
Parque Natural de Redes
Espárdese polos Conceyos de Sobrescobio y Casu. Fue declarado como tal en 1996 con la finalidad de protexer y caltener sus valores naturales y paisaxísticos, asína como meyorar la calidá de vida de su población. Nel añu 2001 ye declaráu Reserva de la Biosfera pola UNESCO
En definitiva, falamos d'un territoriu espectacular y con una bayurosa riqueza natural y cultural que se caltienen en mui bon estáu.

A finales de los años noventa, entamóse un aclcuentru cultural ente toles poles d'Asturies y la de Llión, (La Pola de Gordón), colos oxetivos de compartir les esperiencies municipales de caúna de Les Poles, facer una xornada de convivencia pa la xente  y dase a conocer tolos sos recursos baxo'l nome de Alcuentru de Les Siete Poles y La Polina.  L'alcuentru empezóse en La Pola L.lena, foi pasando añu a añu poles otres poles pa da-y fin en La Pola Vieya (Cocneyu d'Ayer).

Vamos a ver Les Poles de fuera d'Asturies nesti mapa:


Agora tócate. A ver si tuvisti sollerte:


Agora tócanos trabayar a nós, y vamos facelo en comuña:
Actividaes "les poles"

Más info:
Conceyu de Somiedu
Conceyu de Siero
Cocneyu de L.lena
Concyeu d'Ayer
Conceyu de Llaviana
Conceyu d'Allande
Conceyu de Sobresocbio